Programul Național de Suport al Guvernului pentru Copii, în contextul Pandemiei de COVID19 – DIN GRIJĂ PENTRU COPII

La 6 luni de la adoptarea Programului NaționalDIN GRIJĂ PENTRU COPII, 58,18% dintre livrabilele principale sunt realizate.

La data de 05 ianuarie 2022, a fost finalizat și lansat numărul unic 119 pentru copii, care este complet operațional, iar astăzi lansăm Platforma de resurse pentru părinți, specialiști li copii www.dingrijapentrucopii.gov.ro

Platforma de resurse dingrijăpentrucopii.gov.ro conține materiale și resurse de ajutor pentru copii, părinți și specialiști pentru a gestiona problemele psiho-emoționale ale copiilor și riscurile de siguranță online.

Durata Programului este de 2 ani și beneficiază de un buget de aproape 6 milioane de euro șia fost adoptat prin OUG. Nr.105/24 septembrie 2021.

10 măsuri pentru copii

Programul Național de suport pentru copii în contextul Pandemiei de COVID 19, “DIN GRIJĂ PENTRU COPII” prevede următoarele măsuri care se află în diferite stadii de implementare:

1.Crearea unui număr unic la nivel național pentru urgențe legate de copii,100% realizat
2.Dezvoltarea Platformei de resurse dingrijapentrucopii.gov.ro dedicată atât copiilor, cât și specialiștilor și părinților.100% realizat
3.Implementarea unui mecanism de alertă în timp real pentru copiii dispăruți -RoALERT – COPIL DISPĂRUT95% realizat
4.Dezvoltarea un sistem informatic integrat de combatere a pornografiei infantile și a exploatării și abuzului minorilor online,75% realizat
5.Realizarea de camere de audieri destinate copiilor victime ale infracțiunilor în fiecare județ30% realizat
6.70.000 de ore de consiliere psihologică și psihoterapie gratuite pentru copiii identificați cu tulburări psiho-emoționale generate de Pandemia de COVID-1970% realizat
7.Tematici de educație psiho-emoțională, managementul emoțiilor, siguranța online în curriculum școlar15% realizat
8.Formarea a cel puțin 7000 de specialiști (profesori, asistenți sociali, polițiști) în domeniul managementului emoțiilor și al relaționării, metode de identificare și intervenție în situațiile disruptive psiho-emoțional.10% realizat
9.Introducerea unui modul de formare a competențelor în domeniul psiho-emoțional pentru profesori la nivel de masterat didactic,5% realizat
10.Crearea unor compartimente dedicate managementului incluziunii și al suportului psiho-pedagogic în școli,50% realizat

Programul este implementat cu sprijinul Ministerului Educației, MAI, MS, MMSS, MFTES, IGPR, STS, Colegiului Psihologilor din România, Colegiului Asistenților Sociali din România, Federației Asociațiilor de Părinți, Consiliului Național al Elevilor și organizațiilor neguvernamentale partenere.

Numărul unic pentru copii – 119 – DIN GRIJĂ PENTRU COPII

19.489 de apeluri au fost înregistrate la numărul unic 119 în perioada 5 ianuarie – 17 februarie 2022. 9.723 apeluri preluate s-au constituit în tot atâtea cazuri concrete de salvare a copiilor din situații de abuz, neglijare și exploatare.

Până în prezent, 5.006 cazuri au fost soluționate prin consiliere, referire către servicii de specialitate, mediere sau intervenție în regim de urgență, iar 4.717 cazuri sunt în lucru la nivel național, adică  se află în derulare anchete sociale, monitorizări, servicii de consiliere și intervenție.

Echipele mobile ale DGASPC au efectuat 281 de misiuni de urgență în teren, 1.706 fișe de caz sunt în acest moment închise, însemnând faptul că tot atâtea situații de risc la adresa copiilor au fost soluționate prin consiliere, referire către servicii de specialitate, mediere sau intervenție în regim de urgență.

Principalele probleme semnalate de copiii și adulții care au apelat numărul 119 vizează abuzul fizic și emoțional, abuzul sexual, neglijarea, bullying și cerșetorie. La acestea se adaugă o serie de sesizări sau solicitări de informații în legătură cu diferite drepturi ale copiilor: tutela, eliberarea actelor de identitate, dreptul la pensie alimentară, alocație etc.

Precizăm faptul că numărul unic pentru copii 119 – DIN GRIJĂ PENTRU COPII beneficiază de o infrastructură complexă tehnică și de resurse umane: la nivelul fiecărui județ, în Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecție a Copilului există un birou de operatori call-center, care funcționează în regim de permanență. Peste 100 de specialiști (psihologi, asistenți sociali) fac parte din echipele mobile de intervenție, iar apelurile telefonice beneficiază de localizare, identificare și înregistrare.

De asemenea, softul pus la dispoziție de Serviciul de Telecomunicații Speciale permite monitorizarea în timp real a activității operatorilor și a modalităților de soluționare a cazurilor.

Exemple de situații de risc din care au fost salvați copiii de specialiștii DGASPC:

  • S-a semnalat situația a 4 copii lipsiți de supraveghere și îngrijire părintească ce locuiau in condiții precare, casa insalubra neîncălzită. Concluziile intervenției echipei mobile: cei 4 copii au fost preluați de specialiști si s-a dispus măsura de protecție speciala plasament in regim de urgentă.
  • Apel primit de la Poliția Transporturi Feroviare Sibiu situația unei mame scoasa din casa socrilor cu fiul ei in vârsta de 3 ani. Echipa mobila a preluat cuplul mama copil in vederea găzduirii într-un centru specializat.
  • Sesizare la numărul 119 cu privire la 2 postări video pe Facebook  in care o fetiță de aproximativ 2 ani era abuzata fizic si emoțional de mama sa. DGASPC Constanța împreună cu IJP Constanta au identificat persoana in cauză. Fata de mama minorului abuzat s-a emis ordin de protecție provizoriu și s-a dispus ca fetița împreună cu  cei 2 frați să fie încredințați tatălui.

Etichete: