alina gorghiu

Ludovic Orban: O trecere in revistă a proiectelor inițiate de Partidul Naţional Liberal:

PNL este extrem de preocupat să găsească soluții la diferite probleme cu care se confruntă societatea românească în diferite domenii de activitate sau segmente din societate ca atare, modalitatea prin care încercăm să oferim răspunsuri potrivite este depunerea de proiecte legislative care să dea răspunsuri la diferite întrebări. 

De exemplu, nu știu dacă ați urmărit dar Parlamentrul a adoptat un proiect de lege de modificare a legii 416 care este inițiat de Florin Roman cu sprijinul PNL. Este adevărat că ulterior și alți parlamentari au mai depus inițiative oarecum asemănătoare dar proiectul de lege este un proiect care spunem noi este drept și încearcă să stimuleze oamenii să intre pe piața muncii și într-un fel, să răspundă unei crize din ce în ce mai evidente care există, privitor la mâna de lucru și în special mâna de lucru calificată. 

Proiectul de lege este unul care spune simplu, clar, că este sistată plata ajutorului social către acei cetățeni care refuză un loc de muncă conform calificării profesiei pe care o au sau care refuză să participe la un curs de recalificare organizat de Agențiile Județene de Ocupare a Forței de Muncă, într-o meserie căutată. Deci, în cazul în care refuză un loc de muncă, cel care primește ajutorul social nu mai beneficiază de ajutorul social. 

Este un lucru normal, firesc în orice societate, există aceeași legislație în majoritatea țărilor europene.În felul acesta putem să determinăm pe mulți dintre cei care au profitat de neclaritățile legislației anterioare și au preferat să nu muncească chiar și atunci când au avut ocazia să-și găsească un loc de muncă. În condițiile în care în România există un deficit de forță de muncă de aproximativ șapte, opt sute de mii de oameni, noi am considerat că acest proiect de lege este foarte necesar. 

De asemenea, am înaintat un proiect de lege tot ca o soluție pentru a ajuta investitorii, antreprenorii să găsească o mână de lucru suplimentară, un proiect de lege de simplificare a procedurilor de acces pe piața muncii din România pentru cetățenii aparținând unor state non-UE, care nu sunt membrii au Uniunii Europene. 

Am inițiat acest proiect de lege pentru că în jurul Româmniei, În Basarabia, în Bucovina de Nord, pe teritoriul Republicii Moldova și Ucrainei, în Serbia există foarte multe comunități românești. România este mai dezvoltată economic decât țările din jurul nostru și foarte mulți români, dacă ar avea un acces mai facil pe piața forței de muncă din România, probabil ar decide să lucreze în România și în felul acesta am asigura o resursă suplimentară de mână de lucru pentru investitori, pentru companii care au probleme în dezvoltarea afacerilor. Foarte mulți investitori nu iau decizia de a investi în România pentru că nu găsesc suficientă mână de lucru, în special mână de lucru calificată. 

De asemenea, este aproape aprobată o modificare a legii gazului și energiei elecrice care permite autorităților locale să înființeze distribuții de gaz pe raza localităților. Din 2011 când acest atribut a fost luat de la localități și pus în competența Ministerului Economiei, în nici o localitate din România nu s-a înființat nici o rețea de distribuție locală de gaz. Asta în condițiile în care prețul lemnului de foc a crescut de aproape patru ori. 

Noi am considerat că într-o țară cum este România, care dispune de resurse de gaz care nu sunt toate expoatate dar care urmează, pe măsură ce tehnologia evoluează să intre în exploatare, nu se poate ca cetățenii români să nu beneficieze de gaz pentru a se putea încălzi și pentru alte activități pe care le au în gospodării, să fie obligați să se încălzească cu lemne de foc la niște prețuri din ce în ce mai piperate și cu un acces din ce în ce mai dificil. Ca atare, a fost modificată legea, la propunerea deputaților PNL și practic, autoritățile locale au primit competența de a înființa servicii publice de distribuție de gaz natural, fie de a concesiona acest serviciu, evident și realizarea rețelei de distribuție pe raza localităților, lucru care, sperăm noi, va determina foarte multe autorități locale să facă acest lucru astfel încât, din ce în ce mai mulți cetățeni români să beneficieze de accesul la gaz ca o sursă de energie mult mai ieftină și mai eficientă decât lemnul de foc. 

De asemenea, pentru mediul de afaceri am inițiat câteva propuneri legislative care sunt în curs de dezbatere în Parlament. Un proiect de lege în legătură cu instabilitate forței de muncă și cu volatilitatea mâinii de lucru, este un proiect de lege care permite firmelor să utilizeze 20% din profit, fiind scutiți de impozitul pe profit pentru această sumă, pentru acordarea de bonificații salariale pentru angajații care vor companiile să-i răsplătească pentru activitatea lor în cursul anului, suplimentar față de salariul pe care îl primesc. 

Alte proiecte pentru mediul de afaceri sunt de asemenea proiecte care răspund unor nevoi reale. După cum bine știți sunt multe zile libere. Companiile plătesc aceste zile libere fără nici un fel de avantaj pentru că plătesc salariul oamenilor chiar dacă nu muncesc, iar dacă vor să-și aducă angajații în zilele libere trebuie să plătească un bonus de 100%. Am venit cu un proiect de lege care este susținut de cea mai mare parte a mediului de afaceri care spune un lucru simplu, toate cheltuielile companiei pentru plata veniturilor salariale în zilele libere este considerat un cost care se deduce din cheltuielile firmelor. 

De asemenea, am venit cu un proiect de lege care vine în sprijinul mediului de afaceri, în special în sprijinul firmelor de transport marfă și transport de persoane. Se știe foarte clar că parcul auto în România are un grad avansat de uzură atât fizică cât și morală. Din cauza creșterii competitivității pe piața competiției s-au redus profiturile și foarte multe firme nu au capacitatea să-și reînoiască parcurile, de la firmele de taxi până la firme de transport marfă, până la firme care asigură transportul intern sau intra-județean. Am venit cu un proiect de lege care prevede extinderea facilității de scutire pe impozitul pe profit și pentru achiziționarea de mijloace de transport rutier, naval și feroviar. 

Banii cheltuiți de firme pentru achiziția de mijloace de transport vor fi deduși din calculul impozitului pe profit. Aceasta facilitate este absolut necesară și răspunde unei nevoi reale care are un efect asupra persoanelor care beneficiază de serviciile de transport pentru că va crește siguranța și comfortul în deplasare. De asemenea, avantajează firmele care le vor permite să utilizeze resurse financiare mai mari pentru a-și achiziționa mijloace de transport moderne. 

Avem o inițiativă legislativă care privește toți cetățenii. Este vorba despre proiectul de lege antibirocrație și stipulează ca instituția care furnizează un serviciu sau un drept către un cetățean, nu mai are voie să-i ceară cetățeanului să se ducă la alte instituții publice sau companii de stat ca să obțină diverse avize, acorduri, caziere, certificate, ci este obligată instituția care furnizează dreptul sau serviciul să obțină toate informațiile necesare pentru furnizarea acestui drept sau serviciu de la celelalte instituții publice. Sigur, această lege nu va intra în vigoare imediat, am lăsat răgaz timp de un an de zile astfel încât să se poată interconecta toate instiutuțiile pe diferitele tipuri de proceduri pentru a putea să obțină informațiile imediat, în timp util. 

Digitalizarea administrației reprezintă unul dintre obiectivele de bază ale PNL din administrație. Evident avem proiecte legislative în suportul administrației locale. Transferul integral al impozitului pe venit, ca sursă de venit pentru bugetele locale. Pentru un procent de 62% venituri directe la localități, 18% sume repartizate de județe și restul sume acordate din formulă, inclusiv impozitul pe venituri din pensii. De altfel, această formulă este prevăzută și în programul de guvernare al PSD-ului, ea trebuia să fie aplicată de la 1 ianuarie 2018, numai că nu a fost pusă în aplicare. 

De asemenea, avem un proiect de lege care urmează să fie inclus în cadrul codului administrativ conform căruia, 80% din veniturile încasate din redevențe pentru expoatații de suprafață pe raza localității, se vor face surse de venit la bugetele locale. 40% la bugetul localității și 40% la bugetul județului pe raza căruia există localitatea respectivă. Acest proiect de lege a plecat din constatările din teren. Unde ai o carieră, o mină, ai distrugerile mediului încojurător, ai distrugerile infrastructurii rutiere, toate acestea necesită costuri, pe care costuri le susține autoritatea locală fără să aibă venitiuri necesare, în timp ce statul încasează redevențele și nu utilizează banii în aceste scopuri. 

Ca atare, acești bani trebuie să rămână la localități iar localitățile să poată să folosească acești bani pentru refacerea infrastructurii rutiere, pentru refacerea mediului înconjurător și pentru protejarea cetățenilor din zonele respective pentru eventuale consecințe negative pe care le au, ca urmare a existenței exploatărilor respective. 

Lista proiectelor PNL este mult mai lungă. De exemplu am înaintat în urmă cu două săptămâni un proiect de lege foarte important care vizează toți proprietarii de terenuri agricole și forestiere. După cum bine știți, de la 1 ianuarie 2020 există un risc major ca toți proprietarii de terenuri care nu și-au intabulat terenurile să nu mai poată beneficia de prețurile la hectar. Este posibil ca de la 1 ianuarie 2020 să nu mai beneficieze de plățile la hectar proprietarii de terenuri care nu și-au intabulat, nu și-au scris în cartea funciară terenurile. 

Am venit cu un proiect de lege de accelerare a înscrierii în cartea funciară a acestor terenuri pentru că, pe sistemul actual, toți specialiștii topometriști, cei care fac măsurătorile în teren, practic fac muncă voluntară, cu 60 de roni pe suprafață la intabulare, nu numai că nu îi stimulează și nu le generează un venit suficient astfel încât să desfășoare această activitate. Am venit cu un proiect de lege care îmi permite posibilitatea creșterii acestor sume și mai ales schimbării sistemului în care să nu fie, indiferent de mărimea parcelei, să conteze și nivelul de complexitate și dimensiunea parcelei pentru care se fac măsurătorile, astfel încât să putem să accelerăm intabularea acestor suprafețe de terenuri.