alina gorghiu

Comunicat de presă. Se concretizează finanțarea europeană a proiectului de dezvoltare pentru infrastructura navigabilă a Canalului Bega

Navigația pe Canalul Bega are o istorie lungă. După deschiderea Oficiului de Navigație din Timișoara, în 1869 s-au realizat primele curse de pasageri în culoarul navigabil.

După aproape şaizeci de ani de când a fost închisă circulaţia navigabilă pe sectorul românesc al canalului (în 1958), cooperarea regională pentru acest culoar navigabil îşi găseşte o finanţare majoră, atât de necesară realizării proiectului mixt de transport şi turism, cuprinzând navigaţia pe Canalul Bega şi ciclismul turistic pe pista de pe malul acestui canal, pe tronsonul România (Timişoara) – Serbia (Zrenjanin). 

Pentru dezvoltarea infrastructurii necesare navigaţiei pe Canalul Bega se impun mai multe tipuri de lucrări de modernizare, începând cu cel mai important obiectiv, cel de refacere a nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român.

Recentul anunţ cu privire la semnarea de către Ministrul delegat pentru fonduri europene, Rovana Plumb, a acordului de finanţare pentru acest proiect, în valoare de 14 milioane de euro, concretizează într-un orizont clar şi imediat realizarea acestei investiţii majore, destinate traficului fluvial în Banat. De refacerea nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român depinde navigabilitatea Canalului Bega, între Timişoara şi Zrenjanin, iar finanţarea lucrărilor necesare pentru navigabilitatea completă pe Bega va avea un beneficiu major, constând în completarea ofertei turistice şi comerciale a regiunii noastre cu alternativa transportului navigabil. 

Etapele de licitare şi de realizare a lucrărilor presupun existenţa unui Acord între România şi Serbia, prin care este vizată şi deschiderea punctului de frontieră între cele două ţări vecine, pe Canalul Bega, implicând avizele celor două guverne. Pentru prioritizarea paşilor necesari în realizarea acestui acord devine acum oportună constituirea unei Comisii interministeriale, prin care să fie susţinute administrativ etapele ce se vor parcurge în derularea proiectului de intervenţie asupra nodului hidrografic şi de dezvoltare a canalului navigabil. 

Prin semnarea contractului de finanțare pentru proiectul „Consolidarea și reamenajarea infrastructurii navigabile a Canalului Bega” devine realistă opţiunea transportului navigabil în Banat, Canalul Bega acoperind o arie în care se află o populaţie de aproape jumătate de milion de cetăţeni şi în care se înregistrează anual câteva sute de mii de turişti, cu perspective de multiplicare a numărului turiştilor. Perspectiva anului 2021, când oraşele înfrăţite Timişoara şi Novi Sad vor fi capitale culturale europene, este cu atât mai bine consolidată prin alternativa transportului navigabil, iar finanţarea dezvoltării Canalului Bega este un obiectiv strategic, unul dintre cele mai importante proiecte desfăşurate în ultimii ani de România şi Serbia.

Marilen Gabriel Pirtea , Deputat PNL în Parlamentul României, 

Secretar al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, Camera Deputaților